Tietotekniikka
Tietotekniikka (1)
Pelinkehittäjän työkalupakki: 3D-suunnittelun perusteet Blenderillä – etäkurssi (3 op)
Paikka: Verkko-kurssi
Kurssimaksu: 48,00€
Opettaja:
Jarkko Soini
Opi 3D-mallinnuksen salat Blender-ohjelmalla sekä 3D-mallien generointia tekoälyn avulla!
Kurssin jälkeen ymmärrät 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja työskentelyprosessin, osaat luoda 3D-malleja käytettäväksi visualisoinnissa ja pelisuunnittelussa, tunnistat periaatteet, joilla generoida valokuvista 3D-malleja tekoälyä hyödyntäen.
Blender on maksuton 3D-mallinnuksen ohjelmisto. Kurssilla tutustut Blender-ohjelmistoon ja 3D-mallintamiseen. Kurssilla oppiminen perustuu teorian hyödyntämiseen harjoituksissa ja projektitöissä. Käytämme apuna myös oppimisalustaa, jonka käytön opettaja ohjeistaa. Saat myös tietoa 3D-mallien tulostamisesta, minkä pohjalta voit tulostaa 3D-mallin itsenäisesti esimerkiksi kirjaston tulostimella. Kurssin opetuskielenä on suomi, mutta opetuksen tukimateriaali on englanniksi.
Kurssilla käytämme uusinta Blender -versiota.
Opintopistekurssi
Sinulla on halutessasi mahdollisuus saada kurssin suoritettuasi opintopiste (3 opintopistettä) Oma Opintopolku -palveluun.Tavoitteet ja osaamisen arviointi löytyvät ePerusteissa (viimeistään elokuussa 2024). Ilmoita opettajalle kurssin alussa, mikäli haluat, että suorituksesi arvioidaan kurssin aikana mahdollista merkintää varten.
Kuuluu kokonaisuuteen Pelinkehittäjän työkalupakki - kurssikokonaisuus 5 kurssia (15 op)
Opetuksen tavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelija
1.osaa luoda 3D-malleja käytettäväksi visualisoinnissa ja pelisuunnittelussa
2.osaa nimetä perusteet 3D-mallien luomisesta tekoälyllä
3.tuntee perusteet mallien 3D-tulostamisesta
Animointi:
Osaa tuottaa yksikertaisen animaation määrittelemällä avainruuden, aikajanan ja saa kappaleen liikkumaan tietyssä tahdissa
3D-mallin tuottaminen tekoälyllä:
Osaa navigoida tekoälyohjelmassa ja tuntee yleisimmät tekstikomennot tavoitellun mallin luomiseen
Valokuvista 3D-malleja:Tuntee vaadittavat työvaiheet 3D-mallin tuottamiseksi
Arviointi
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Arviointimenetelmät:
- Kurssitehtävät (100%)
Tehtävät sisältävät käytännön harjoituksia.
Arvioidaan teknistä osaamista ja kykyä soveltaa oppimaansa käytännössä ja tehtävänannon toteuttamista.
Opiskelijan osaamisen arvioinnin kohteet
- tuntee Blender-käyttöliittymän perusteet ja osaa navigoida 3D-avaruudessa
- siirtää, kääntää ja skaalaa 3D-kappaleita
- luo 3D-malleja eri tarkoituksiin
- käyttää muokkaustilan yleisimpiä työkaluja
- tuottaa yksinkertaisen animaation
- navigoi tekoälyohjelmassa
- tuntee yleisimmät tekstikomennot tavoitellun mallin luomiseen 3DF Zephyr -ohjelmassa -> tuntee yleisimmät toiminnot tavoitellun mallin luomiseen 3DF Zephyr -ohjelmassa
- tuottaa 3D-mallin ottamistaan valokuvista.
ILMOITTAUTUMINEN:
Kurssi on osa opistojen välistä yhteistyötä ja tämän kurssin järjestäjä on Nurmijärven opisto. Ilmoittautuminen tälle kurssille tapahtuu alla olevan linkin kautta suoraan Nurmijärven opistoon.
Lisätiedot ja ilmoittautuminen
07.12.2024 - 07.12.2024
La 11:00-15:00
To 17:00-20:00