Kalliolan kansalaisopisto – laadukasta opetusta jo vuodesta 1920

Etusivu / Kurssit / Tietotekniikka
Löytyi 2 kurssia
/

Pelinkehittäjän työkalupakki: 3D-suunnittelun perusteet Blenderillä – etäkurssi (3 op)

Paikka: Verkko-opetus
Kurssimaksu: 48,00€
Opettaja: Jarkko Soini

Opi 3D-mallinnuksen salat Blender-ohjelmalla sekä 3D-mallien generointia tekoälyn avulla!
Kurssin jälkeen ymmärrät 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja työskentelyprosessin, osaat luoda 3D-malleja käytettäväksi visualisoinnissa ja pelisuunnittelussa, tunnistat periaatteet, joilla generoida valokuvista 3D-malleja tekoälyä hyödyntäen.

Blender on maksuton 3D-mallinnuksen ohjelmisto. Kurssilla tutustut Blender-ohjelmistoon ja 3D-mallintamiseen. Kurssilla oppiminen perustuu teorian hyödyntämiseen harjoituksissa ja projektitöissä. Käytämme apuna myös oppimisalustaa, jonka käytön opettaja ohjeistaa. Saat myös tietoa 3D-mallien tulostamisesta, minkä pohjalta voit tulostaa 3D-mallin itsenäisesti esimerkiksi kirjaston tulostimella. Kurssin opetuskielenä on suomi, mutta opetuksen tukimateriaali on englanniksi.

Kurssilla käytämme uusinta Blender -versiota.

Opintopistekurssi 

Sinulla on halutessasi mahdollisuus saada kurssin suoritettuasi opintopiste (3 opintopistettä) Oma Opintopolku -palveluun.Tavoitteet ja osaamisen arviointi löytyvät ePerusteissa (viimeistään  elokuussa 2024).  Ilmoita opettajalle kurssin alussa, mikäli haluat, että suorituksesi arvioidaan kurssin aikana  mahdollista merkintää varten.

Kuuluu kokonaisuuteen Pelinkehittäjän työkalupakki - kurssikokonaisuus 5 kurssia (15 op)

Opetuksen tavoitteet

Kurssin jälkeen opiskelija
1.osaa luoda 3D-malleja käytettäväksi visualisoinnissa ja pelisuunnittelussa
2.osaa nimetä perusteet 3D-mallien luomisesta tekoälyllä
3.tuntee perusteet mallien 3D-tulostamisesta

Animointi:

Osaa tuottaa yksikertaisen animaation määrittelemällä avainruuden, aikajanan ja saa kappaleen liikkumaan tietyssä tahdissa

3D-mallin tuottaminen tekoälyllä:

Osaa navigoida tekoälyohjelmassa ja tuntee yleisimmät tekstikomennot tavoitellun mallin luomiseen
Valokuvista 3D-malleja:Tuntee vaadittavat työvaiheet 3D-mallin tuottamiseksi

Arviointi

Arviointi: hyväksytty / hylätty

Arviointimenetelmät:

- Kurssitehtävät (100%)

Tehtävät sisältävät käytännön harjoituksia.

Arvioidaan teknistä osaamista ja kykyä soveltaa oppimaansa käytännössä ja tehtävänannon toteuttamista.

Opiskelijan osaamisen arvioinnin kohteet
- tuntee Blender-käyttöliittymän perusteet ja osaa navigoida 3D-avaruudessa

- siirtää, kääntää ja skaalaa 3D-kappaleita
- luo 3D-malleja eri tarkoituksiin
- käyttää muokkaustilan yleisimpiä työkaluja
- tuottaa yksinkertaisen animaation
- navigoi tekoälyohjelmassa
- tuntee yleisimmät tekstikomennot tavoitellun mallin luomiseen 3DF Zephyr -ohjelmassa -> tuntee yleisimmät toiminnot tavoitellun mallin luomiseen 3DF Zephyr -ohjelmassa
- tuottaa 3D-mallin ottamistaan valokuvista.

ILMOITTAUTUMINEN: 

Kurssi on osa opistojen välistä yhteistyötä ja tämän kurssin  järjestäjä on Nurmijärven opisto. Ilmoittautuminen tälle kurssille tapahtuu alla olevan linkin kautta suoraan Nurmijärven opistoon. 

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Pelinkehittäjän työkalupakki: 3D-suunnittelun perusteet Blenderillä - etäkurssi (3 op) - Nurmijärven Opisto (opistopalvelut.fi)

Syyslukukausi
07.12.2024 - 07.12.2024
La 11:00-15:00
To 17:00-20:00
/

Pelinkehittäjän työkalupakki: Johdanto pelikehitykseen – hybridikurssi (2 op)

Paikka: Verkko-opetus
Kurssimaksu: 28,00€
Opettaja: Jarkko Soini

Tervetuloa kurssille Johdanto pelikehitykseen (2 op) !
Kurssi koostuu useista kiinnostavista osioista (moduulit):

Moduuli 1: Tutustuminen pelialaan ja pelituotantoon
Erilaiset peligenret  
Erilaiset pelialan ammatit    

Moduuli 2: Pelimoottorit
Ohjelmointi pelien taustalla  
Pelimoottorit  
Perustason peliohjelmointi  
Moduuli 3: Pelimoottorien mekaniikka
Yleiskatsaus  

Moduuli 4: Tekoäly peleissä, animaatiot ja taide
Sisällön luominen peliin  3D animaatiot peleissä  Edellä mainittujen integrointi pelimoottoreihin  Ohjeet ja vinkit  

Moduuli 5: Pelin julkaisu
Julkaisualustoihin tutustuminen  

Moduuli 6: Grafiikka peleissä
Erilaisia tapoja tehdä itse tai hankkia peligrafiikkaa ja sisältöä peleihin

Opintopistekurssi 

Sinulla on  halutessasi mahdollisuus saada kurssin suoritettuasi opintopiste (2  opintopistettä) Oma Opintopolku -palveluun. Tavoitteet ja osaamisen arviointi löytyvät  ePerusteissa (viimeistään  elokuussa 2024). Ilmoita opettajalle kurssin alussa, mikäli haluat, että suorituksesi arvioidaan kurssin aikana mahdollista merkintää varten.

Kuuluu kokonaisuuteen Pelinkehittäjän työkalupakki - kurssikokonaisuus 5 kurssia (15 op)

Opetuksen tavoitteet

Kurssin käytyään opiskelija

1. tuntee erilaiset peligenret ja erilaiset pelialan ammatit

2. tietää ohjelmoinnista pelien taustalla

3. omaa yleiskuvan erilaisista pelimoottoreista

4. tietää perusteet pelitaiteesta ja grafiikasta peleissä

5. tietää perusteet erilaisista tavoista hankkia ja tehdä peligrafiikkaa

6. on tutustunut julkaisualustoihin

7. osaa valita mieleisensä peligenren projektityötä varten

8. ymmärtää yhteistyökumppanien tärkeyden pelinkehityksessä

Arviointi

Arviointi: hyväksytty / hylätty

Aiheesta tehtävä esittely ryhmätyönä/yksilötyönä tai vaihtoehtoisesti essee 100%

Osaamisen arvioinnin kohteet:

• Pelialan perusteiden ja eri ammattien tunteminen
• Hahmottaa tarjolla olevat pelimoottorit
• Tunnistaa sopivan pelimoottorin valintakriteerit

ILMOITTAUTUMINEN: 

Kurssi on osa opistojen välistä yhteistyötä ja tämän kurssin  järjestäjä on Nurmijärven opisto. Ilmoittautuminen tälle kurssille tapahtuu alla olevan linkin kautta suoraan Nurmijärven opistoon. 

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Pelinkehittäjän työkalupakki: Johdanto pelikehitykseen - hybridikurssi (2 op) - Nurmijärven Opisto (opistopalvelut.fi)

Syyslukukausi
30.09.2024 - 07.10.2024
Ma 17:00-20:00